Știri

Când Jarkko Miettinen câștiga Raliul Sibiului…

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. În 2008 și 2009 pe cele mai dure speciale de macadam din România a triumfat un finlandez. Jarkko Miettinen a câștigat Raliul Sibiului împreună cu Luka Mikko, copilotul său, cu un Mitsubishi Lancer EVO IX, în 2008 la prima sa participare și a repetat această performanță și un an mai târziu.

Jarkko, au trecut peste cinci ani de la ultima victorie în Raliul Sibiului. Ce îți mai aduci aminte de atunci?
Jarkko Miettinen: Am amintiri plăcute din Sibiu. Este un oraș foarte frumos și mi-a plăcut foarte mult raliul. Am avut întotdeauna vreme bună și foarte, foarte mulți spectatori.

A fost un raliu dur?
Jarkko Miettinen: Da, a fost destul de dur! Îmi aduc aminte că am fost șocat prima oară când am ajuns la Sibiu și am văzut probele cu mulți bolovani. Mașina noastră de recunoașteri nu a fost foarte încântată. În cursă însă totul a fost mai bine. Era însă foarte dificil să estimezi viteza corectă cu care puteai să treci peste porțiunile cu bolovani fără a avea probleme.

Care a fost proba specială preferată?
Jarkko Miettinen: Nu-mi aduc aminte exact numele. Era o probă lungă. Mai întâi urcai 10 – 15 kilometri și apoi coborai pe ultimii 10. Era foarte solicitantă cu numeroase tipuri de viraje, iar secțiunea în coborâre era foarte dificilă, îngustă, denivelată, dar suprinzător de rapidă. Era printre ultimele speciale ale raliului și știai că aici se poate întâmpla orice, așa că trebuia să fii foarte atent. Mi-a plăcut totodată și super speciala de pe circuitul de rally cross din oraș. Era o atmosferă plăcută cu foarte mulți fani!

Care a fost cea mai mare provocare pentru tine?
Jarkko Miettinen: Să înțeleg cum să merg cu atenție și când să merg la maximum, în funcție de suprafața probei speciale.

Prima participare în Raliul Sibiului a fost în 2008 și ai și câștigat. Cum ai reușit?
Jarkko Miettinen: Așa cum spuneam, am încercat să găsesc porțiunile unde trebuie mers cu atenție pentru a evita bolovanii și gropile, dar și unde se poate merge tare. Cred că am respectat acest plan și am avut o diferență suficient de mare pe porțiunile bune încât ne-am permis să mergem mai încet pe porțiunile dificile. Am avut o dictare bună, cu multe informații suplimentare despre bolovani și alte capcane. Astfel am reușit să terminăm raliul fără nicio problemă.

Povestea s-a repetat un an mai târziu. Cât de importantă a fost această victorie pentru tine?
Jarkko Miettinen: A fost importantă pentru că astfel am demonstrat că victoria din urmă cu un an nu a fost doar o întâmplare, de noroc. Am avut multe probleme cu mașina în 2009 și a fost frumos să terminăm cu un rezultat bun pentru echipă.

Toată lumea spunea despre Raliul Sibiului că este cel mai dur. Tu ce crezi?
Jarkko Miettinen: Am amintri plăcute aici, dar înțeleg și comentariile despre traseu. Oricum, cred că majoritatea raliurilor pe macadam din România au porțiuni foarte dure.

Îți mai aduci aminte dacă penele de cauciuc au fost o problemă pentru tine?
Jarkko Miettinen: Da, am făcut și noi în primul an. Pe spate. Am avut și o problemă la suspensie, la brațe și o uzură mai mare la mașină. Dar nu am avut probleme majore care să ne scoată din cursă.

Dacă ai putea să alegi, cu ce mașină ai mai lua startul la Raliul Sibiului pe macadam?
Jarkko Miettinen: Mi-ar plăcea mult și aș alege o mașină de curse adevărată, nu una de grupa N4 cum am avut noi. Mi-ar plăcea să concurez cu noua Skoda Fabia R5, sau, de ce nu, cu actualul model VW Polo WRC!

În 2015, Raliul Sibiului va fi complet pe asfalt. Tu ce preferi: asfalt sau macadam?
Jarkko Miettinen: Mi-au plăcut și raliurile pe asfalt din România. Dacă macadamul este foarte dur, prefer un raliu pe asfalt mai ales din punct de vedere al costurilor. Să sperăm că vor fi mulți participanți la start la ediția din acest an.

Cel mai celebru drum din România, Transfăgărășan, a fost inclus în raliu. Știi ceva despre acest drum? Ai mers pe el în timpul sezoanelor tale din România?
Jarkko Miettinen: Am ratat complet acest drum. Nu am reușit să ajungem acolo pentru că nimeni nu ne-a spus nimic despre el. Cred că și cei de la TopGear au venit când noi nu mai concuram în România și așa am ratat plăcerea de a conduce pe acest drum. În schimb, am văzut multe clipuri și arată foarte bine. Cred că este o plăcere să pilotezi acolo.

Ți-ar plăcea să mai iei o dată startul în Raliul Sibiului?
Jarkko Miettinen: Da, cu siguranță!

Ce face Jarkko Miettinen acum?
Jarkko Miettinen: Mă ocup în continuare de școala de pilotaj cu compania mea Rally Promotion Finland. Avem clienți din întreaga lume și acum este o perioadă foarte aglomerată pentru că urmează Raliul Finlandei și toată lumea vrea să se pregătească pentru acest eveniment. Organizez de asemenea sesiuni de pilotaj de iarnă pentru BMW Finlanda în Laponia, așa că sunt foarte fericit de modul în care a evoluat cariera mea.

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri Dunlop desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Când Edwin Keleti câștiga Sibiu Rally Challenge…

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. În 2014, când Raliul Sibiului nu a fost inclus în Campionatul Național de Raliuri, Edwin Keleti a câștigat, cu un Ford Fiesta, Sibiu Rally Challenge, competiție desfășurată pe asfalt și care a inclus, în premieră, Transfăgărășanul, pe zona de Sibiu, ca probă specială în acest raliu.

Edwin, ești primul câștigător pe asfalt al Raliului Sibiului. Cum a fost pentru tine experiența din 2014?
Edwin Keleti: A fost o experiență foarte intensă și o plăcere maximă! Intensă pentru că atât celebrul Transfăgărășan cât și adversarul meu numărul 1, fostul campion mondial la grupa N – Manfred Stohl, nu s-au lăsat “îmblânziți” cu una, cu două! În orice caz a fost un privilegiu să concurez pe acel drum senzațional!

Pe macadam cel mai bun rezultat a fost în 2012, când Raliul Sibiului a fost etapă în IRC. Cum a fost atunci?
Edwin Keleti: Țin minte că a fost o cursa în care am ales o abordare pragmatică, tactică dacă vrei, iar roadele le-am cules la final, în parcul inchis! A fost un raliu extrem de dificil, bărbătesc, o adevărată luptă a sportivilor și a mașinii cu natura. Sunt foarte mândru de acel rezultat obținut cu o mașină de grupa N.

O parte din traseul folosit la ediția din 2014, care nu a contat ca etapă în Campionatul Național, va fi folosită și în 2015. Cum crezi că va fi ediția de anul acesta?
Edwin Keleti: Sunt convins că va fi o ediție aprig disputată pentru că atât traseul cât și ambianța te inspiră. În plus este o bătălie aprigă și în acest sezon în campionat. Abia aștept să ne măsurăm cu adversarii noștri.

Șanta pe macadam sau Transfăgărășan pe asfalt?
Edwin Keleti: Deși sunt un pilot pentru care balanța pasiunii tinde să încline spre macadam, cred că aș alege Transfăgărășanul cu condiția să fii la bordul unei mașini performante, gen S2000 sau R5.

Care este proba specială preferată din Raliul Sibiului și de ce?
Edwin Keleti: Din formatul pe macadam era Dobârca iar din varianta pe asfalt sunt convins că rămâne Transfăgărășanul.

Dintre toți cei care au câștigat Raliul Sibiului de-a lungul timpului ești singurul care a mers și cu o mașină cu tracțiune pe două roți. Cum a fost?
Edwin Keleti: Da, am participat de 3 ori cu mașini cu tracțiune față: Dacia Logan, Clio RS și Clio R3 Maxi Evo. Să știi că inclusiv cu Loganul se poate merge tare, mai ales la vale pe Șanta unde de regulă băteam mașinile net mai puternice gen Citroen C2 R2, însă e adevărat că în primii doi ani am avut o grămadă de probleme. Doar în anul 2010 s-a spart gheața și am câștigat la 2 Roți Motrice.

Cu ce mașină ți-a plăcut cel mai mult să concurezi la Sibiu?
Edwin Keleti: Dintre cele cu care am alergat, Mitsubishi Evo X.

Dacă ai putea să alegi, cu ce mașină ai vrea să mai iei o dată startul pe macadam?
Edwin Keleti: Un WRC, evident!

Care era principala provocare din Raliul Sibiului pe macadam?
Edwin Keleti: Anduranța și capacitatea pilotului de a îmbina avantajos viteza cu conservarea mașinii.

De la 1 la 10 ce notă ai da pentru duritatea traseului?
Edwin Keleti: 10 pe linie, mai puțin Dobârca.

Îți mai aduci aminte câte pene ai avut?
Edwin Keleti: Aproape în fiecare an câte una…

Cel mai bun moment din Raliul Sibiului?
Edwin Keleti: În 2013, atunci când fiind pe 3 la general după prima zi mi-au bătut în geam cei de la Eurosport și m-au întrebat dacă își pot monta echipament video de înregistrare și transmitere pe mașina noastră!!!

Cel mai rău moment din Raliul Sibiului?
Edwin Keleti: În mod clar abandonul tehnic din 2013 cu o specială înainte de final când eram în mare luptă cu fostul campion mondial al grupei N, Toshi Arai, pentru locul 3 la general și locul 2 la grupa N!

În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet. Este pe asfalt și cel mai spectaculos drum din România, Transfăgărășan, a fost inclus în program. Cum ți se pare această schimbare?
Edwin Keleti: Nostalgic privind o să-mi fie dor de Șanta de noapte și ambianța ei extraordinară, dar sper că este un nou început pentru Raliul Sibiului!

Care este obiectivul tău pentru ediția din acest an?
Edwin Keleti: Obiectiv declarat: VICTORIA!

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri Dunlop desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Când Jan Kopecky câștiga Raliul Sibiului…

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. În 2013, când Raliul Sibiului a fost etapă în Campionatul European de Raliuri (ERC), s-a impus cehul Jan Kopecky, care a concurat pe o Škoda Fabia S2000 împreună cu Pavel Dresler. Victoria obținută la Sibiu l-a ajutat apoi să-și treacă în cont și titlul european la finalul sezonului 2013.

Jan, au trecut aproape 2 ani de la victoria ta în Raliul Sibiului. Ce îți mai aduci aminte despre oraș?
Jan Kopecky: Un oraș foarte frumos cu multe locuri unde poți să-ți petreci timpul liber și cu lucruri extraordinare de văzut. Și cu niște oameni minunați!

Prima și singura ta participare în Raliul Sibiului a fost în 2013 și ai și câștigat. Cum a fost?
Jan Kopecky: Am avut la dispoziție o mașină foarte bună, Škoda Fabia Super 2000, și nu am avut niciun fel de problemă tehnică. Am mers fără greșeală, am fost foarte rapizi și așa am reușit să câștigăm Raliul Sibiului.

Raliul Sibiului a fost parte din calendarul Campionatului European de Raliuri. Cât de importantă a fost victoria din 2013 pentru tine?
Jan Kopecky: Pentru noi a fost un rezultat imporant în încercarea de a câștiga titlul european, ceea ce am și reușit, iar victoria de la Sibiu a contat foarte mult!

Care a fost proba specială favorită și de ce?
Jan Kopecky: Cu siguranță speciala Crinți a fost preferata mea. Este o probă lungă, foarte dură, dar cu unele porțiuni mai lente, cu unele foarte rapide și unele foarte înguste. A fost o adevărată plăcere să pilotez pe o astfel de probă foarte solicitantă.

Care a fost cea mai mare provocare pentru tine la Raliul Sibiului?
Jan Kopecky: Să nu fac vreo greșeală și să nu distrug mașina pentru că unele porțiuni au fost foarte dure. Trebuia să abordezi totul cu cap și să descoperi care sunt porțiunile pe care poți forța și cele pe care unde trebuia să ai grijă de mașină.

A fost Raliul Sibiului cea mai dură etapă din cariera ta?
Jan Kopecky: Nu știu dacă cea mai dură, dar cum am spus a fost un raliu dur care s-a desfășurat la temperaturi de peste 30 de grade Celsius. Cu siguranță nu a fost ușor.

Penele de cauciuc au fost mereu o problemă la Sibiu. Tu câte pene ai făcut?
Jan Kopecky: Niciuna. Am terminat raliul fără să facem nicio pană.

Dacă ar fi să mai concurezi la Raliul Sibiului pe macadam cu ce mașină ai vrea să iei startul?
Jan Kopecky: Este o alegere foarte ușoară: noua Škoda Fabia R5!

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului?
Jan Kopecky: Cu siguranță faptul că am câștigat raliul!

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului?
Jan Kopecky: Nu am avut niciunul. Totul a fost perfect.

În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet și va fi pe asfalt. Tu ce suprafață preferi?
Jan Kopecky: Îmi plac ambele suprafețe, dar mă șimt mai bine pe asfalt pentru că în Cehia nu avem, din păcate, raliuri pe macadam.

Cel mai celebru drum din România, Transfăgărășan, a fost inclus în program. Știi ceva despre acest drum? Ai avut timp să-l vezi când ai fost la Sibiu?
Jan Kopecky: Va fi o provocare uriașă pentru toată lumea pentru că am petrecut, după raliu, două zile pe Transfăgărășan în cadrul unei acțiuni de PR cu modelul Škoda Octavia RS.

Ți-ar plăcea să mai iei startul o dată în Raliul Sibiului?
Jan Kopecky: Cu siguranță!

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri Dunlop desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Când Andreas Mikkelsen câștiga Raliul Sibiului…

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. În 2012, norvegianul Andreas Mikkelsen, campionul en-titre din Intercontinental Rally Challenge (IRC), a luat startul în premieră la Raliul Sibiului și a reușit să câștige cu o Skoda Fabia S2000, victorie care i-a adus încă un titlu în IRC la finalul sezonului. Andreas Mikkelsen și Ola Floene, copilotul cu care a luat startul la Sibiu, sunt acum în echipa de uzină Volkswagen și concurează în Campionatul Mondial de Raliuri.

Andreas au trecut aproape trei ani de la victoria ta în Raliul Sibiului. Ce îți mai aduci aminte despre Sibiu? Andreas Mikkelsen: Un oraș fermecător, o atmosferă superbă, oameni minunați.

Prima și singura ta participare în Raliul Sibiului a fost în 2012 și ai și câștigat. Cum a fost?
Andreas Mikkelsen: Specialele au fost foarte dure. Trebuia să fii foarte rapid, dar în același timp să protejezi mașina și pneurile. Am încercat să găsim cel mai bun compromis și am reușit.

Raliul Sibiului a fost parte din calendarul Intercontinental Rally Challenge. Cât de importantă a fost victoria din 2012 pentru tine?
Andreas Mikkelsen: Pentru mine fiecare victorie este importantă, iar cea de la Sibiu mi-a asigurat prima poziție în clasamentul IRC.

Care a fost proba specială favorită și de ce?
Andreas Mikkelsen: Șanta a fost o probă fantastică. Mii de oameni cu luminițe pe probe și o atmosferă incredibilă. Încă îmi amintesc de speciala Șanta. Deci asta trebuie să fie proba mea favorită.

Care a fost cea mai mare provocare pentru tine la Raliul Sibiului?
Andreas Mikkelsen: Drumurile foarte dure.

A fost Raliul Sibiului cea mai dură etapă din cariera ta?
Andreas Mikkelsen: Din IRC cu siguranță!

Penele de cauciuc au fost mereu o problemă la Sibiu. Tu câte pene ai făcut?
Andreas Mikkelsen: Niciuna. Nu-mi aduc aminte de așa ceva. Cu toate că probele au fost foarte dure, am reușit să gestionez bine pneurile!

Dacă ar fi să mai concurezi la Raliul Sibiului pe macadam cu ce mașină ai vrea să iei startul?
Andreas Mikkelsen: Volkswagen POLO WRC!

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului?
Andreas Mikkelsen: Victoria într-un oraș senzațional!

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului?
Andreas Mikkelsen: Nu am avut așa ceva.

În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet și va fi pe asfalt. Tu ce suprafață preferi?
Andreas Mikkelsen: Nu are o importanță prea mare pentru mine. Îmi place să concurez pe orice suprafață. Inclusiv pe zăpadă!

Cel mai celebru drum din România, Transfăgărășan, a fost inclus în program. Știi ceva despre acest drum? Ai avut timp să-l vezi când ai fost la Sibiu?
Andreas Mikkelsen: Am auzit de acest drum și îmi aduce aminte de drumurile de munte din Norvegia. Peisaje incredibile și cred că este fabulos ca probă de raliu!

Ți-ar plăcea să mai iei startul o dată în Raliul Sibiului?
Andreas Mikkelsen: Da, desigur. Mi-ar plăcea oricând să revin aici!

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri Dunlop desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Când Gergo Szabo câștiga Raliul Sibiului

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. Dublul campion național de raliuri Gergo Szabo și-a trecut și el numele pe lista celor care au câștigat cel mai dur raliu din Campionatul Național. Szabo s-a impus în 2010, alături de Levente Csegzy, pe un Mitsubishi Lancer EVO IX.

2008 a fost prima ta participare la Raliul Sibiului și ai terminat pe podium. Cum a fost prima ta experiență pe macadamul de la Sibiu? Gergo Szabo: Pentru mine a fost cel mai dur macadam întâlnit vreodată. Niciodată nu am mai concurat pe o astfel de suprafață atât de dură până atunci, dar ne-a plăcut foarte mult organizarea de la Raliul Sibiului. Chiar dacă a fost un traseu dur și greu, m-am bucurat de un raliu adevărat.

În 2009 din nou podium și apoi victoria din 2010. Ce îți mai aduci aminte din acel an? Gergo Szabo: În 2009 și 2010 a fost mai ușor pentru că știam deja la ce să mă aștept. Mi-am propus să alegem o tactică de așteptare, de conservare cât se poate a mașinii de curse și să profitam de greșelile altora. Nu am avut alte neplăceri, ca de exemplu pene de cauciuc, și am avut un stil de pilotaj mai prudent. Am avut și noroc pentru că imediat după sosire mașina a căzut în bucăți . Cred că este cel mai prețios loc 1 dintre toate participările mele la etapele din România.

Cât de important a fost pentru tine succesul de la Sibiu în 2010? Gergo Szabo: Foarte important pentru că a contribuit la titlul câștigat în acel an. Mă gândesc cu nostalgie la acel an, unul foarte reușit pentru mine și echipa mea. A însemnat mult pentru noi să câștigăm cel mai greu raliu al campionatului.

În 2011 ai câștigat pe probe, dar ai pierdut victoria la masa verde. Ce s-a întâmplat? Gergo Szabo: A fost o întâmplare nedorită și mă gândesc cu amar la acel moment. A fost o interpretare nefavorabilă a regulamentului în defavoarea mea. Nu mi-a plăcut deloc, a fost împotriva regulamentului FIA. Ultimele două ediții pe macadam au însemnat și două abandonuri.

Cum a fost în 2012 și 2013? Gergo Szabo: Am totuși o amintire frumoasă din 2012 cu Skoda S2000 și cu Karoly Borbely în ERC. Până la momentul abandonului eram pe podium, dar am luat o decizie eronată și nu ne-am oprit pentru a schimba roata dreapta spate. Iar în 2013, datorită vizibilității reduse am lovit un mal de pământ cu roata stânga spate avariind suspensia. Cred că organizarea unei etape din ERC a fost cel mai important moment în evoluția motorsportului din România din perioada actuală. Este o mare pierdere pentru toți participanții și iubitorii motorsportului din țară.

Care a fost proba specială favorită și de ce? Gergo Szabo: Șanta pe noapte este cea mai tare de departe! Atmosfera este absolut fantastică.

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului? Gergo Szabo: Locul 1 din 2010!

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului? Gergo Szabo: Momentul descalificării mele pe nedrept.

În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet. Este pe asfalt și cel mai spectaculos drum din România, Transfăgărășanul, a fost inclus în program. Cum ți se pare această schimbare? Gergo Szabo: Mă bucur de această variantă și orice schimbare în bine este binevenită. Aștept cu nerăbdare să participăm la Raliul Sibiului anul acesta.

Transfăgărășan pe asfalt sau Șanta pe macadam? Gergo Szabo: Șanta pe macadam, noaptea.

Cum crezi că va fi pentru tine ediția din 2015 a Raliului Sibiului? Gergo Szabo: Știu sigur că o echipă profesionistă va organiza un eveniment de clasă. Aștept acest raliu cu nerăbdare. Este cea mai populară și mediatizată etapă din Campionatul Național și mă voi pregăti foarte bine pentru că îmi doresc un rezultat foarte bun.

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri Dunlop desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Când Marco Tempestini câștiga Raliul Sibiului

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. Marco Tempestini a concurat la Sibiu pentru prima oară în 2007, iar în 2011, împreună cu Dorin Pulpea copilotul său, și-a trecut numele pe lista celor care au câștigat cel mai dificil raliu pe macadam din România.

2007 a fost prima ta participare la Raliul Sibiului. Ce îți mai aduci aminte din acea perioadă? Marco Tempestini: Întradevăr așa este, dar eu am debutat în CNR în 2006 și din păcate nu am putut să particip în acel an la Raliului Sibiului din cauza unor probleme de afaceri și a trebuit să aștept încă un an să debutez la Sibiu, raliul „legendă” de care toată lumea îmi povestea că este cel mai dur și cel mai frumos din România. Când piloții vorbeau de Sibiu, aveau o oarecare teamă de el, sau poate un mix de respect și teama. După ce am început să concurez la Sibiu am înteles și de ce. Rezultatul tău nu depindea doar de ce erai în stare să faci pe probe, dar și de norocul tău și de rezistența materialului de concurs. Acropolis din România, este cea mai bună descriere!

În 2011, după excluderea lui Gergo Szabo ai devenit câștigătorul raliului. Ce s-a întâmplat atunci? Marco Tempestini: S-au întâmplat multe… ca în aproape toate edițiile din Sibiu la care am participat! A fost poate unul din puținele momente norocoase din participarile mele în CNR. Veneam de 3 ani la rând la Sibiu și după ce eram protagonist pe probe nu reușeam să termin cu un rezultat bun: 2008 abandon când eram pe primul loc și mă luptam de la egal la egal cu Jarkko Miettinen, cel care a dominat acel sezon; 2009 mai multe pene care m-au retrogradat pe locul patru și 2010 încă un abandon. Apoi în 2011 am primit victoria mea la masa verde, probabil ca o răsplată pentru ce s-a întâmplat în anii de dinainte.

Cât de important a fost pentru tine succesul de la Sibiu în 2011? Marco Tempestini: La fel ca orice victorie, dar aceasta m-a ajutat să termin campionatul pe locul 2. Sigur, aș fi preferat să câștig Raliul Sibiului în 2008 sau 2010 sau 2012 când eram în postura de lider la general, dar așa a fost să fie și mă bucur că pot să mă număr printre câștigătorii celui mai dur raliu din România.

În 2008 ai abandonat, în 2009 ai fost la un pas de podium, și în 2010 abandon din nou. Cât de dur era Raliul Sibiului în acei ani? Marco Tempestini: Foarte dur. Nu puteai să mergi „încet” însă pentru că nu aveai șansa să te bați pentru podium, dar mergând ceva mai tare pe probe, nu „blană” pentru că așa nu aveai cum să termini la Sibiu, îți asumai totuși un risc de pană și ca materialul de concurs să cedeze. Era o adevarată loterie. Trebuia să încerci să schimb ritmul tot timpul, între atac și apărare… Și doar la finalul probei știai dacă ai avut un timp bun sau nu.

De ce e nevoie pentru a putea câștiga la Sibiu? Marco Tempestini: La Sibiu, în versiunea pe macadam, aveai nevoie să fie aliniate toate stelele!!! Adică pilotat perfect pe probe, cu ritmul potrivit pe fiecare secțiune din specială în funcție de condițiile de drum, noroc să nu faci pană și o mașină perfectă din punct de vedere tehnic!

Mai ții minte câte pene ai făcut în Raliul Sibiului? Marco Tempestini: Nu, că am terminat degetele de la mâini să le număr!

Care a fost proba specială favorită și de ce? Marco Tempestini: Sigur, emoțional vorbind Șanta pe noapte era ceva special, dar mie întotdeauna mi-au plăcut foarte mult Crinți și Gâtul Berbecului, foarte dure, dar capacitatea de a găsi ritmul și viteza potrivite pe aceste probe a fost întotdeauna o provocare foarte frumoasă pentru mine.

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului? Marco Tempestini: La ediția din 2008 cu Subaru N12 care se potrivea perfect, iar eu și Dorin Pulpea, copilotul meu, eram foarte rapizi. Îmi amintesc că după sosirea pe Șanta de noapte, Dorin m-a certat că am mers prea prudent și că sigur am pierdut mult față de ceilați… Când am primit însă timpul și am văzut că am bătut proba a fost un moment comic în mașină. Din păcate motorul a cedat pe speciala Călugăru când eram în luptă la secunde cu Jarkko Miettinen pentru prima posibilă victorie la Sibiu.

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului? Marco Tempestini: Abandonul din 2012. Eram pe locul 2, înaintea celei de-a doua treceri pe speciala Gâtul Berbecului, și recuperasem foarte mult din timpul pierdut cu o pană față de Edwin care mergea cu o mașină de grupa N. Aveam șanse mari să devin lider pe finalul raliului, dar ambreiajul de la Skoda, schimbat preventiv în parcul de service, a cedat chiar înainte de start.

Dintre toate mașinile cu care ai concurat vreodată cu care ai vrea să mai iei startul o dată în Raliul Sibiului pe macadam? Marco Tempestini: Cel mai mult mi-ar plăcea să merg pe Crinți și Gâtul Berbecului cu o Toyota Corolla WRC cu care am concurat în Italia în 1999 și 2000, dar și cu Fiesta WRC ar fi interesant!

În 2012 ai abandonat, iar în 2013, când a fost și etapă de Campionat European, ai terminat pe 4. A fost ultima etapă pe macadam a raliului. Cum ai încheiat tu acest capitol? Marco Tempestini: Așa cum a fost tot timpul Raliul Sibiului. În 2012 am fost rapid pe probe și eram foarte aproape de o victorie în CNR, dar am abandonat în favoarea lui Edwin Keleti, iar anul următor s-a întâmplat exact invers. Am mers mai prudent și Edwin a abandonat în fața mea și am terminat pe locul 4 în ERC și pe 2, după Francois Delecour în CNR. Asta a însemnat tot timpul Raliul Sibiului: un mix între noroc, ghinion, viteză și prudență!

În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet. Este pe asfalt și cel mai spectaculos drum din România, Transfăgărășanul, a fost inclus în program. Cum ți se pare această schimbare? Marco Tempestini: Cred că este o provocare foarte interesantă. Din păcate anul trecut nu am fost la start la Sibiu, dar vom vedea anul acesta cum va a fi. Clar renumele și frumusețea Transfăgărșanului sunt un câștig pentru sporturile cu motor din România.

Transfăgărășan pe asfalt sau Șanta pe macadam? Marco Tempestini: Eu întotdeauna am preferat macadamul, așa că din start aș spune Șanta, dar aștept să mă dau pe Transfăgărășan și apoi pot să-mi spun părerea exact!

Cum crezi că va fi pentru tine ediția din 2015 a Raliului Sibiului? Marco Tempestini: Sper să fie un raliu frumos, cu mult public pe probe și să obțin și un rezultat bun.

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri Dunlop desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Când Bogdan Marișca triumfa în Raliul Sibiului

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. Pilotul Napoca Rally Academy, Bogdan Marișca a reușit două victorii, împreună cu Sebastian Itu, copilotul său, în cel mai dificil raliu pe macadam din România. Prima a fost în 2004, iar cea de-a doua în 2007, care a fost și cea mai importantă pentru el.

Ești unul dintre puținii piloți încă în activitate care au participat la toate edițiile pe macadam ale Raliului Sibiului. Care sunt primele lucruri care-ți vin în minte când auzi de acest raliu? Bogdan Marișca: Cel mai important eveniment de motorsport din România. Un raliu de anduranță în detrimentul vitezei, un raliu unde norocul, parcă mai mult decât la alte raliuri, are doza lui de importanță…

Ai câștigat de două ori ori Raliul Sibiului. Care dintre victorii a fost cea mai importantă pentru tine? Bogdan Marișca: Cea din 2007, pentru că mă menținea pe prima poziție din campionat. Cât de greu a fost să câștigi la Sibiu? Bogdan Marișca: Greu, pentru că la Sibiu, mai mult decât la alte raliuri, am învățat pe propria piele, că raliul se termină doar când ajungi în parcul închis de final…

Care este cea mai frumoasă amintire din acea perioadă? Bogdan Marișca: Startul pe “Păltiniș“ noaptea și sosirea pe “Șanta” de noapte. Atmosfera aceea era incredibilă. Ți se făcea pielea de găină când ieșeai din Rășinari și vedeai puhoiul acela de lume care se îndrepta spre probe!

Care a fost proba specială favorită și de ce? Bogdan Marișca: “Șanta” pe noapte… pentru mixul oferit pilotului, challenge-ul sportiv și atmosfera creată de spectatori.

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului? Bogdan Marișca: Victoria din 2007.

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului? Bogdan Marișca: Șanta, în 2012.

Ai fi putut câștiga Raliul Sibiului de mai multe ori. Îți mai aduci aminte ce probleme ai avut? Bogdan Marișca: Tehnice, ca mulți alții… Țin minte că în 2006 eram lider cu un avans care ar fi trebuit să fie suficient, dar pe ultima probă specială, Gâtul Berbecului, s-a stricat turbina și am terminat doar pe locul trei…

Ai câștigat cu Mitsubishi Lancer EVO VI și EVO IX. Cu ce model ți-a plăcut mai mult să concurezi? Bogdan Marișca: Înclin balanța, cu foarte puțin, în favoarea modelului EVO IX.

Dintre toate mașinile cu care ai concurat vreodată cu care ai vrea să mai iei startul o dată în Raliul Sibiului pe macadam? Bogdan Marișca: Definitiv cu Ford Fiesta R5! Bolovani, praf, căldură incredibilă.

Care a fost cel mai greu adversar la Sibiu? Bogdan Marișca: Duritatea traseului.

În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet. Este pe asfalt și cel mai spectaculos drum din România, Transfăgărășanul, a fost inclus în program. Cum ți se pare această schimbare? Bogdan Marișca: Sper ca Transfăgărășanul să fie câștigul Campionatului Național de Raliuri în 2015 și mai sper ca vremea să țină cu noi.

Transfăgărășan pe asfalt sau Șanta pe macadam? Bogdan Marișca: Șanta pe macadam. Deocamdată. Mai vorbim după ce parcurg și Transfăgărășanul.

Cum crezi că va fi pentru tine ediția din 2015 a Raliului Sibiului? Bogdan Marișca: Îmi doresc să fiu la start și pentru că sunt convins că Sibiul din 2015 va fi acel spectacol pentru care toată lumea – organizatori, spectatori, presă și sportivi – se pregătește.

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Când Titi Aur câștiga Raliul Sibiului …

Au fost nouă piloți care, din 2001, au triumfat în Raliul Sibiului. Multiplul campion național de raliuri Titi Aur, este pilotul cu cele mai multe victorii în Raliul Sibiului, sau Raliul Cibinului cum se numea în primii ani după 2000. În 2002 a venit prima victorie cu modelul Seat Cordoba WRC alături de Silviu Moraru. Un an mai târziu, cu Mitsubishi Lancer EVO 6 și Adrian Berghea în dreapta, Titi Aur s-a impus din nou pe celebrele speciale de macadam. Ultimele două victorii au venit, tot cu Adrian Berghea în dreapta și Mitsubishi Lancer, în 2005 și 2006.

Ai câștigat de cele mai multe ori Raliul Sibiului. Care dintre cele patru victorii a fost cea mai importantă pentru tine? Titi Aur: În 2003, când am participat cu un Mitsubishi Lancer EVO VI, iar colegii și adversarii aveau inclusiv modele WRC, am mai anulat un pic din părerea conform căreia doar cel care are cea mai bună mașină poate învinge.

Primul succes a fost în 2002 la Raliul Sibiului Liqui Moly cu Seat Cordoba WRC. Cum a fost să parcurgi specialele de macadam cu un World Rally Car? Titi Aur: Un raliu la volanul unui WRC este de fiecare dată o plăcere.

În 2005 și 2006 ai câștigat cu Mtsubishi Lancer. Care sunt momentele de care îți aduci aminte cu plăcere de atunci? Titi Aur: Pe parcursul campionatelor din 2005 și 2006 a fost o luptă între mașini egale de grupa N (2004 a fost ultimul an cu A8 în România). Am reușit să câștig cele mai multe probe speciale în ambele sezoane, Raliul Sibiului rămânând raliul meu favorit, pentru că strategia de a îmbina viteza cu protejarea materialului de concurs poate face o mare diferență în clasamentul final.

Cu ce mașină ți-a plăcut cel mai mult să concurezi la Raliul Sibiului? Titi Aur: Pentru Raliul Sibiului, mașina de grupa A este o soluție mai bună deoarece are o rezistență sporită în fața durității traseului.

Se spunea despre Raliul Sibiului că este cel mai dur raliu pe macadam din țară și nu numai. Pentru tine, pe o scară de la 1 la 10, cât a fost de dur? Titi Aur: Nu sunt de acord cu “și nu numai”. De exemplu, în 2003 am venit la Sibiu direct din Cipru și mi s-a părut Raliul Sibiului o autostradă cu macadam. Întradevăr în România este un raliu la care nu poți să mergi maxim atac peste tot, ci trebuie să găsești/improvizezi în multe locuri soluția ideală pentru a fi rapid fără să rupi mașina. A fi pilot bun nu este egal cu nebun și să accelerezi maxim peste tot, ci trebuie să gasești de fiecare dată soluția pentru a merge cât mai repede în condițiile date. Auzim deseori “piloți de raliu” care se plâng că a fost prea mult nisip sau prea multa zăpadă pe probele de asfalt sau au fost prea multe gropi, șleauri, pietre pe probele de macadam.

Care a fost proba specială favorită și de ce? Titi Aur: Cheile Cibinului pentru ca alternau zone de viteză, zone cu viraje legate foarte spectaculoase, zone deschise și bune pentru spectatori, dar mai ales pentru complexitatea configurației.

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului? Titi Aur: Au fost multe momente bune, dar acum nu-mi vine unul anume în minte.

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului? Titi Aur: În 2001, când am rupt fuzeta stânga față la Seat și după aproape trei sferturi din raliu eram pe locul I, în parcul de service mecanicii mei, Cornel și Radu aveau o soluție (improvizație) să pot continua , dar inginerul de la Seat nu ne-a dat voie și a trebuit să abandonăm. Am regretat toată perioada de după acest raliu și mecanicii m-au certat că nu i-am ascultat să facem acea improvizație. Anul următor, exact în aceleași condiții și același parc de service istoria s-a repetat și “improvizația” neacceptată cu un an înainte a fost câștigătoare.

În 2014 ai acceptat din nou provocarea și ai revenit la Sibiu pe asfalt în încercarea de a cuceri Transfăgărășanul pe două roți. Cum a fost? Titi Aur: Am fost sigur că voi reuși să urc Transfăgărășanul pe două roți, doar că în loc să vin cu mașina cu care mă “joc” de multe ori mergând pe două roți, dar care se mai oprește câteodată și pe plafon și arată mai mult a mașină de cascador decât de pilot, am făcut încercarea cu o mașină “de curat”, mai frumoasă la aspect dar care fiind bătrânică , atunci când a dat de deal, nu a mai vrut să tragă. Am reușit să parcurg aproximativ 3 kilometri, dar cu siguranță dacă nu aș fi avut această problemă aș fi parcurs o distanță mai mare. Poate alta dată…

Transfăgărășan pe asfalt sau Șanta pe macadam? Titi Aur: “Drumurile pe care se nasc legende nu sunt asfaltate” … și știti voi mai bine…

În 2015, Raliul Sibiului este complet pe asfalt având în configurație și o probă specială pe Transfăgărășan. Crezi că va fi la fel de spectaculos ca pe macadam? Titi Aur: Cred că echipa de la Sibiu poate să facă lucruri minunate, cred că Transfăgărășanul este extraordinar pentru imagine, dar din punctul meu de vedere mai interesant ar fi fost să puneți macadam pe Transfăgărășan decât varianta de asfalt.

Ce vei face în weekendul 20 – 23 august 2015? Titi Aur: Anul trecut a fost nunta fiicei mele pe 23 august, nu stim încă unde o să sărbătorească primul an de mariaj, probabil la Sibiu dacă și ginerele meu Bogdan va fi pe lista de înscrieri.

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.

Ne vedem între 1 – 11 Octombrie la SAB 2015 – ediție internațională!

Salonul Auto Bucuresti & Accesorii, editia a XIII-a internationala si platforma de business nr. 1 a domeniului auto din Romania va avea loc in perioada 1 – 11 octombrie 2015 pe o suprafata de peste 25.000 mp in cadrul complexului Romaero Baneasa.

Aflat la 22 de ani de la prima sa desfasurare, Salonul Auto Bucuresti & Accesorii reprezinta elementul de referinta al pietei auto romanesti, evenimentul in cadrul caruia sunt prezentate ultimele noutati si premiere dedicate segmentului auto si al accesoriilor, eforturile depuse cuantificandu-se in participarea a 102 companii expozante si peste 58.000 vizitatori la editia din anul 2014.

Totodata, anul 2014 a reprezentat si reluarea parteneriatului traditional intre Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) si Salonul Auto Bucuresti si Accesorii. Pentru aceasta editie ne propunem sa marim numarul companiilor expozante din strainatate, cu scopul de a diversifica oferta prezentata pe parcursul celor 11 zile de desfasurare a evenimentului.

Pentru informatii suplimentare nu ezitati sa ne contactati la telefon/fax 021.230.38.18 sau 021.231.41.56, e-mail: office@sab.ro, coordonatori proiect Sorin Radacineanu (0724 204 000), Albert Kiss (0722 579 877), Oana Iliescu (0723 672 732), Silvia Pavel (0726 583 364) sau accesati www.sab.ro.

Sibiu Rally Challenge este primul partener din campania „Lipește-te de #valiporcisteanu”

  • Organizatorii etapei de la Sibiu susțin participarea campionului național din 2011 în Campionatul Național de Raliuri
  • Logo-ul Sibiu Rally Challenge va fi prezent pe mașina celui mai popular pilot român
  • Vali Porcișteanu va lua startul la Raliul Sibiului în perioada 20 – 23 august 2015

Vali Porcișteanu, campionul național din 2011, a lansat campania „Lipește-te de #valiporcisteanu” prin care încearcă să adune bugetul pentru un sezon în Campionatul Național de Raliuri. Sibiu Rally Challenge este primul partener care susține această campanie.

Sibiu Rally Challenge, festivalul sporturilor cu motor care în 2015 include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri, este primul partener din campania „Lipește-te de #valiporcisteanu. Organizatorii Raliului Sibiului au decis să promoveze ediția din 2015 și pe mașina campionului din 2011, dar și să-l susțină pe cel mai popular pilot român în încercarea acestuia de a găsi bugetul pentru acest sezon. Vali Porcișteanu a fost prezent la ediția din 2014 a Sibiu Rally Challenge unde a primit premiul special „BEST SHOW” pentru spectacolul făcut pe speciala desfășurată pe celebrul Transfăgărășan. „Vali Porcișteanu este un pilot cu foarte mulți fani.

Obiectivul nostru este să atragem cât mai mulți spectatori la Sibiu și pe Transfăgărășan și cred că prezența lui Vali pe probele speciale la Sibiu Rally Challenge ne ajută să ne atingem acest obiectiv. Vali Porcișteanu este unul dintre cei mai buni piloți români din ultimii ani și mertiă susținut în proiectul său”, a spus Sorin Itu, organizatorul Sibiu Rally Challenge. Pentru a veni în întâmpinarea tuturor celor care doresc să susțină echipajul #125, în sezonul 2015, mașina a fost împărțită în spații publicitare (pătrate) pentru posibilități nelimitate de personalizare a pachetelor dedicate partenerilor.

Toate detaliile campaniei sunt disponibile pe site-ul oficial al campionului din 2011: http://valiporcisteanu.com/campanie/ „Sunt foarte bucuros că „Raliul Sibiului” a spart gheața și a pornit susținerea noastră în vederea revenirii pe specialele de concurs. Îmi este foarte dor de senzațiile trăite pe probele speciale atunci când lupta se dă la secunde sau chiar zecimi de secundă.

Deși am mai fost prezent sporadic la diverse etape sau evenimente speciale în calitate de „show man”, îmi doresc să fiu „aruncat” din nou în lupta cu secundele în vederea obținerii unei performanțe de top, așa cum am făcut-o în urmă cu câțiva ani. Așadar, campania Lipește-te de #valiporcisteanu a luat startul… și nu oriunde, ci la Sibiu, un loc special pentru mine, unde în 2013 mi-am trecut în palmares prestigiosul Colin McRae Flat Out Trophy în cadrul etapei din Campionatul European de Raliuri. Abia aștept să revin pe probele de la Sibiu, dar nu numai, și să ofer publicului show-ul unic de care are atâta nevoie. Mulțumesc organizatorilor de la Sibiu și tuturor celor care și-au manifestat deja intenția de a se „lipi” de mine în sezonul 2015”, a spus și Vali Porcișteanu, care fi prezent la ediția din acest an a Raliului Sibiului.

Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23 august și este un festival dedicat sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a șasea din Campionatul Național de Raliuri desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.